17
Paź
2009

MediafunLab Follow me… – Konferencja o mikroblogach

Choć z pewnością będą dostępne nagrania z konferencji, to dla chętnych postanowiłem przygotować krótkie streszczenie konferencji. Muszę przy tym zaznaczyć, że piszę z własnych notatek – więc są to moje wnioski z tego co było mówione, a nie dokładne odwzorowanie słowo w słowo. Proszę więc o zdrowy dystans do teksu.

Konferencja MediafunLab „Follow Me… Czyli mikroblogi w marketingu i pr” Odbyła się 16.10.09r. (Informacja dla potomnych). I muszę na wstępie pogratulować Maćkowi organizacji. Udało mu się zgromadzić pełną salę, znaleźć sponsora, temat, treść i prelegentów. Choć nie wszystko było idealne, organizatorom należą się gromkie brawa.

O czym była mowa? O mikroblogach 😉 – Dla osób które w ogóle nie wiedzą co to jest wkrótce pojawi się mój artykuł (dodam link jak tylko będzie w sieci). Dla tych, którzy wiedzą, powiem, że nie jest to takie oczywiste.

Mikroblogi w Polsce są dziedziną świeżą. Nie jesteśmy doświadczonymi użytkownikami tego kanału komunikacji, stąd taka konferencja ma szczególne znaczenie, jeśli chcemy edukować społeczeństwo, że taka możliwość jest. To czy będą z tego korzystać to inna kwestia (którą również omówię w podsumowaniu).

Wykład 1. Maciej Budzich i Grzegorz Kiszluk

Fajne wprowadzenie do tematu. Czym są mikroblogi z punktu widzenia marketingu, jakie zmiany wprowadzają.

Co wynotowałem?

  • Obecnie klient ma większą władzę niż kiedykolwiek
  • Nowe środki komunikacji stanowią narzędzie w rękach konsumentów – mogą oni błyskawicznie zaszkodzić marce, która ich zawiodła
  • Powinniśmy pamiętać o klasycznej definicji marketingu – zaspokajaniu potrzeb i pobieraniu z tego korzyści majątkowych – czyli mikroblogi stanowią narzędzie kontaktu z klientem, a nie cudowną maszynkę do ubezwłasnowolnienia usera.
  • Nowe formy komunikacji rozszerzają zasięg naszej sprzedaży bezpośredniej – kreując wizerunek możemy sprzedawać skutecznie – nachalność oznacza w tym środowisku samobójstwo – utratę znajomych
  • Nowe technologie doprowadzają do zespojenia pojęć marketingu i pr-u wewnątrz komunikacji – coraz trudniej dostrzec różnicę między tymi działaniami
  • To wszystko co mówimy na temat mikroblogów, to tylko komentarz do aktualnych zmian – nie można zrobić z tego „wiedzy” – zbyt szybko staje się ona nieaktualna – to środowisko jest w etapie zbyt szybkiego wzrostu na reguły i trafne przewidywanie dalszego rozwoju

Wykład 2. Paweł Tkaczyk – Reputacja w sieci

Paweł mówił o tym dlaczego i jak warto budować reputację w sieci – nie będę dawał nagród ale duży plus za konkretną prezentację, bez odchodzenia na boki.

Moje notatki:

    Dlaczego warto budować reputację w sieci?

  • Komunikacja uległa zmianie
  • W olbrzymim natłoku informacji ludzie wybierają coraz węższy zakres informacji, to czy jakieś przyjmą, zależy od reputacji źródła – chcesz być wysłuchany – buduj reputację
  • Jak ją budować?

  • Reputacja naturalna – długotrwałe działanie w sieci – organiczne
  • Reputacja kupiona – np. reklamy
  • Dostrzeganie nowych nisz
  • Przeniesienie reputacji ze świata rzeczywistego
  • Ukraść(blip squatting) – profile o znanych nazwach
  • Reputacja odbita – wejść w kontakty z celebrytami
  • Wejście w serwisy które są w fazie początkowej – i tam zdobycie reputacji mniejszym wysiłkiem
  • Uczestniczenie w dyskusjach

Znajdź społeczność -> Znajdź liderów -> Pozycjonuj się względem liderów.

Wykład 3. Łukasz Felsztukier – Gdzie szukać pieniędzy na mikroblogach

Łukasz był chyba pierwszą ofiarą mikroblogów na tej konferencji – niestety wzbudził niecierpliwość uczestników – czemu dali wyraz na blipie. Ale moim zdaniem powiedział sporo ciekawych rzeczy – a słuchałem w życiu dużo nudniejszych wykładów, więc ten nie był wcale taki zły.

W dużym skrócie:

  • Na czymś co jest za darmo można zarobić! – Przykłady: drukarki atramentowe i inne towary w których to nie produkcja a utrzymanie jest źródłem zysków
  • Na mikroblogach mogą zarobić twórcy, użytkownicy, jak i dostarczyciele zewnętrznych produktów i usług
  • Już przez samą komunikację można sprzedawać – przykład – outlet della na Twitterze – sprzedaż używanych komputerów właśnie poprzez oferty na mikroblogach
  • Ciekawa strategia: Monitoruj dyskusję -> Włącz się -> badaj efekty
  • Choć podanych było wiele możliwych sposobów zarabiania nie będę ich wymieniał. Jeden z możliwych scenariuszy trochę mnie przeraził – linkowanie pewnych słów w wiadomościach do stron z reklamami- jeśli którykolwiek serwis się na to zdecyduje – wiarygodność wiadomości drastycznie spadnie – oby pozostał to tylko scenariusz teoretyczny

Wykład 4. Andres Witterman – Wpływ mikroblogigu na PR i Media w U.S.A. i Europie zachodniej(w języku angielskim)
Prezentacja mocno komercyjna – jako sponsorzy musieli pewne rzeczy podkreślić. Ale było merytorycznie (miło usłyszeć coś co jest autoprezentacją a jednocześnie nie brzmi jak reklamówka Mango – a z tym się ostatnio dość często spotykałem).

English->Polish loose translation(and conclusion):

  • Większość ludzi wciąż nie zna mikroblogów – różnice między regionami są drastyczne
  • Na zachodzie Twitter jest synonimem mikrobloga
  • Przy tak szybko zmieniającym się rynku zmianie ulega charakter newsa – przyspieszyły tracąc na wiarygodności – News stał się źródłem rozrywki a nie faktów. Fakty przychodzą z pewnym opóźnieniem
  • Im szybsza wiadomość tym mniej w tym prawdziwej treści
  • Z drugiej strony wszystkie wydarzenia są błyskawicznie relacjonowane
  • Stary Pr nie nadąża za nowym przekazem informacji
  • Skończyła się kontrola przekazów dotyczących marki, samo monitorowanie jej wizerunku staje się coraz trudniejsze
  • Media tracą wiarygodność – właśnie z powodu obniżania się jakości newsów
  • Największym zagrożeniem jest zmiana przez PR-owców social media w nic innego jak kolejny kanał marketingowy – zalanie treściami promocyjnymi i zniszczenie wiarygodności tego medium
  • Dla Social media nie ma konkretnego modelu biznesowego – i nie powinno być, gdyż jest to czysta komunikacja z klientem

Wykład 5. Mikołaj Gajewski – Twitt.pl – statystyki i wnioski
Nie będę podawał różnych danych przytoczonych przez Mikołaja. Z całej jego prezentacji można było się sporo dowiedzieć, ale mi najbardziej zapadło w pamięć jedno stwierdzenie.

Mikołaj rozróżnił dwa kanały komunikacji – tzw. ściany w portalach społecznościowych, oraz mikroblogi. Jego zdaniem te dwa kanały, choć podobne, będą pełnić wkrótce kompletnie różne role.
Mikroblogi skoncentrują się na przekazie aktualności, informacji z firm i pośredniczeniu w komunikacji firma- klient.
Kanał w ramach serwisu społecznościowego może pozostać „nieskalany” pr-em – bo wymiana treści pozostanie między znajomymi.
Musze się z tym częściowo zgodzić. Chyba rzeczywiście wolałbym mieć jeden serwis w którym komunikuję się z markami. Ale jeśli w gronie znajomych ktoś nagle chce mnie poznać, a zamiast pisać o tym czym się interesuje wyśle mi ofertę – czeka go niechybny „ban” z mojej prywatności.

Wykład 6. Stowarzyszenie młody PR
Stowarzyszenie przez chwilę promowało różne projekty jakie prowadzi. Nic dodać nic ująć.

Wykład 7. Mbank
Także autopromocja – trochę o komunikacji z klientem.
Po co działać w tak trudnym do pomiaru skuteczności środowisku jak mikroblogi?

  • Kreowanie wizerunku
  • Budowanie relacji z klientem
  • Tworzenie społeczności wokół marki

Wykład 8. Adam Zygadlewicz – Flaker.pl
O Flakerze, flakerowiczach, wódce i kilku inicjatywach, które jego zdaniem pokazują jak fajni są użytkownicy flakera.
Z tym że są fajni nie polemizuję, bo rzeczywiście pomysły typu #flaktesty albo #flakmecz trzeba docenić. Z pewnością są aktywni. Ale trudno to nazwać merytorycznym wykładem. Wniosków żadnych nie zdołałem wyciągnąć. To że użytkownicy decydują o charakterze mikrobloga wiadomo od dawna – rzeczywiście na flakerze te inicjatywy były wyjątkowo udane. Ale stwierdzanie że któryś mikroblog jest lepszy bo ma lepszych użytkowników to zbyt daleko idący wniosek. Zwłaszcza że można mieć konto w wielu serwisach. „Zajebistym” się jest, lub nie, i ani koszulka flakera, ani smycz blipa, ani pogarda wobec śledzika, nikogo jeszcze nie uczyniły „zajebistym”. Dlatego z mojego punktu widzenia, te różne serwisy stanowią ten sam kanał komunikacji – i pomimo oczywistych różnic w funkcjonalnościach, za wcześnie na wybór najlepszego.

Czy ludzie będą korzystać mikroblogów? Oczywiście, jeśli znajdą dla tego racjonalne zastosowanie. Siedzieć przy kompie i tracić czas na newsy o nowym „Kfiatku” sąsiadki- bezsensowne. Ale jeśli mikroblogi będą oferować konkretną wartość(także ze strony działających tam firm) – to jestem za.
To mniej więcej tyle. Z pewnością czegoś nie dopisałem – czekam na wasze komentarze o co uzupełnić tą relację. Postaram się podać linki do innych opinii po konferencji. Zapraszam do dyskusji także na mikroblogach(mimic.blip.pl / mimic.flaker.pl).

Inne relacje: Branddoctor
Bożydar



Napisane przez: Michał Mietliński

Komentarze


Znamienne jak niewiele poświęciłeś miejsca czasowo (chyba) i osobowo (na pewno!) rozbudowanej prezentacji (pt 7) 🙂


Prezentacja Mbanku nie wniosła szczególnie wiele treści – a dokładniej – Ja z tego nie wyciągnąłem zbyt wiele. Może umieszczę skan notatek(pisałem analogowo – na papierze) udowadniający, że rzeczywiście tak mało napisałem na ten temat 😉


[…] z mediafunLAB pisanych przez uczestników, pamiętam że dokładna recenzja jest u Michała Mietlińskiego, na blogu Mariusza Orzelskiego. Interesująca dyskusja na temat „zajebistości” flakerowiczów […]


[…] z mediafunLAB pisanych przez uczestników, pamiętam że dokładna recenzja jest u Michała Mietlińskiego, na blogu Mariusza Orzelskiego. Interesująca dyskusja na temat „zajebistości” flakerowiczów […]


[…] z mediafunLAB pisanych przez uczestników, pamiętam że dokładna recenzja jest u Michała Mietlińskiego, na blogu Mariusza Orzelskiego. Interesująca dyskusja na temat „zajebistości” flakerowiczów […]

Zostaw komentarz

(wymagane)


(wymagane)





Podgląd komentarza: