11
lut
2009

Jak zwiększyć klikalność w reklamy na stronie?

Z tym problemem mam do czynienia od jakiegoś czasu. Dlatego postanowiłem zapytać o to eksperta. Oto, co na ten temat, napisał (specjalnie dla PowerBlog.pl) Krzysztof Lis, autor zarabianie-na-blogu.pl:

Jeśli chcesz zarabiać na swojej stronie internetowej, możesz sprzedawać na niej jakieś produkty albo je reklamować. Często reklamy rozliczane są za kliknięcia albo w formie prowizji od złożonego zamówienia. Warto więc zoptymalizować je tak, by tych kliknięć (i pieniędzy) było jak najwięcej.

Dopasowanie tematyczne reklam do treści

Reklamy mają sens wtedy, gdy są powiązane tematycznie z treścią witryny, w której je umieszczono. Wtedy są one traktowane przez czytelników trochę jako dodatkowe źródło informacji. Czytając recenzję jakiejś gry komputerowej prędzej kliknę w reklamę sprzedaży tej gry w jakimś sklepie internetowym, niż w reklamę promującą program do nauki języków obcych. Dlatego tak wielką popularnością cieszą się systemy tzw. reklamy kontekstowej, które automatycznie dopasowują treść reklam do treści stron internetowych. Przykładem takiego systemu, bardzo popularnego w Polsce, jest Google AdSense.

Jeśli reklamy dobierasz ręcznie, staraj się unikać tych, które nie pasują do treści strony. Nie ma sensu reklamować kredytów mieszkaniowych w artykule ze wspomnianą recenzją gry. Nawet mimo faktu, że za jeden kredyt można łatwo zarobić kilka tysięcy złotych prowizji. Prawdopodobieństwo naliczenia takiej prowizji w kompletnie niepowiązanym tematycznie serwisie jest bardzo małe. Dlatego lepiej promować coś, co będzie klikane częściej, choć przy niższym jednostkowym wynagrodzeniu.

Dopasowanie wizualne reklam

Reklamy są lepiej klikane, gdy wyglądają podobnie jak inne elementy witryny. Dlaczego? Bo nie lubimy reklam. Niechętnie klikamy w wielkie animowane bannery, zwłaszcza gdy zawalają nam pół ekranu jako obrzydliwy pop-up. Zamiast tego częściej klikane są jednostki reklamowe AdSense, które wyglądają jak zwykłe linki. Jeśli jeszcze wyglądają jak zwykłe linki na tej stronie, to już w ogóle jest rewelacja. Z drugiej strony regulamin programu AdSense zabrania takiego ustawiania reklam, by mogły zostać pomylone z innymi elementami strony (np. pozycjami w bocznym menu).

Stonowane reklamy najczęściej działają lepiej.

Wpychaj reklamy w zasięg wzroku!

Aby reklama mogła być kliknięta, czytelnik Twojego artykułu musi najpierw ją zobaczyć. Z moich doświadczeń wynika, że najczęściej klikane są reklamy umieszczone na samym początku artykułu, po jego lewej stronie. Wstawiam tam jednostki AdSense o kształcie zbliżonym do kwadratu (np. 300×250 lub 336×280), oblewam tekstem z prawej strony. Jako że reklama taka znajduje się tam, gdzie zawsze pada wzrok czytelnika (przecież czytamy od lewej do prawej strony), klikana jest całkiem często.

Jeśli zależy Ci na dużej liczbie kliknięć, nie możesz chować reklam w miejsca, w które nikt nie zagląda, np. na koniec pionowego menu czy na koniec artykułu. Część czytelników przecież w ogóle tam nie zajrzy, bo zrezygnuje z czytania w połowie tekstu. Z tego względu reklamy widoczne na pierwszy rzut oka, bez przewijania strony, są zawsze klikane lepiej, niż inne.

Testuj, testuj, testuj!

Nie ma uniwersalnych recept na poprawę klikalności, sprawdzających się na każdej witrynie i dla każdej reklamy. Te powyższe sprawdzają się w większości przypadków. Dlatego dobrze jest testować kilka wariantów ułożenia i kolorystyki reklam albo przynajmniej śledzić efekty wprowadzonych zmian.

Nie jest niczym specjalnie trudnym uruchomienie testu, w którym będą porównane dwa warianty kolorystyczne reklam (tzw. test równoległy). Albo wstawianie na zmianę dwóch reklam bannerowych promujących różne produkty. I warto z tego korzystać.



Napisane przez: Krzlis

Komentarze


Twoje rozmieszczenie reklam AS jest chyba idealne, sama trochę się tym interesowałam i testowałam i najlepiej sprawdza się na blogach właśnie ulokowanie reklam pod tytułem (mały baner) i na końcu artykułu (prostokąt). Ewentualnie można jeszcze dać umieszczać poziomy baner pod banerem strony i jednostkę linku na końcu artykułu. Boczne reklamy wypadają raczej słabo, szczególnie prawy.


W przypadku dłuższych artykułów dobrze jest jeszcze dołożyć jakąś reklamę w środek, na przykład na zakończenie jakiejś części artykułu. :)


Narmiar reklam szkodzi. Przełączam kanał tv jak w trakcie ilmu zaczyna się blok rekalmoway. Nachalna rekalma w internecie wywołuje podobny skutek


Monetyzować bloga można w o wiele lepszy sposób niż poprzez wyświetlanie banerów. Blog wokół którego zbudowana jest spora społeczność użytkowników jest atrakcyjnym miejscem do promocji poprzez sponsoring. Do tego pamiętajmy też o kanałach RSS. Banery najlepiej umieszczać w delikatny i nienachalny sposób. W końcu w blogu liczy się treść, a nie miejsce reklamowe. 😉

Pozdrawiam,
Grzegorz


Warto dodać, że kiedyś na ad sense zarabiało się o wiele lepiej, nie tyle chodzi tu o stawki, co o przyzwyczajenie. Ludziom opatrzyły się już boksy i wklejki w środku tekstów, nie klikają w nie.


Polecam posta http://www.ittechnology.us/uklad-reklam-w-adsense/ – tu zostało to najszerzej opisane. Pozdravviam autora :)


Ostatnio bardzo dobry lokalny serwis informacyjny tak zakleił się reklamą-banerami ,że nie da się tego czytać !!


ja umieszczam na stronie wpisu zaraz po tytule wpisu reklamy i zaraz po wpisie przed komentarzami,ktoś zawsze kliknie


ja stworzyłem firmę” BWP reklama ” ( http://top1-1.com/reklama/ ) dla tych co chcą umieszczać reklamę na swojej stronie i tych co chcą płacić znośne pieniądze za reklamę. Prowizja jedynie 10 % przez rok dla Bardzo Wirtualna Polska – cala reszta dla reklamo -biorcy ! Reklamodawca możne stworzyć swój własny baner tekstowy lub zdjęciowy .


reklama jest uciążliwa dla czytelników a szczególnie ta wyskakująca na „ryja” :)


Ciekawe rozwiązanie znajduje się na stronie CpmProfit. Tam płacą już za same wyświetlenie baneru. Oto link: http://www.cpmprofit.com/?ref=mtrx393.

Zostaw komentarz

(wymagane)


(wymagane)





Podgląd komentarza: