Archiwum kategorii ‘Dobre nawyki’

Wykład Tracy’ego – 3 krótkie porady, które uważam za najważniejsze

Napisany 20 listopada 2010

Po przesłuchaniu jednego z wykładów Briana Tracy’ego zapisałem sobie trzy zasady, dzięki którym można lepiej wykorzystywać czas – realizować zadania szybciej, skuteczniej….

1.Planuj planuj planuj
Zapisuj co masz do zrobienia, duże zadania dziel na mniejsze i także rozpisuj, dzięki temu dokładniej wiesz co chcesz osiągnąć.

W trakcie wykładu padło stwierdzenie, że zapisanie zadania pozwala znacząco skrócić czas jego realizacji. Nie wdając się w procenty (bo statystyka jest wspaniałym narzędziem przekłamań) możemy po prostu stwierdzić – poświęć kilka minut na zapisywanie zadań w ciągu dnia, a zyskasz kilkadziesiąt minut na ich realizacji.
Będziesz dokładniej wiedzieć co zostało do zrobienia i jak można to osiągnąć.

2.Pracuj od początku do końca
Kończ już rozpoczęte zadania, nie dziel zadań na 10 części w czasie, podczas gdy można było załatwić sprawę od razu. Kończąc to co zaczynamy nie wychodzimy ze stanu koncentracji, nie tracimy czasu na rozproszenia itp.

3.Ustal co jest ważne
Na co poświęcasz najwięcej czasu i na czym warto się skupić. Nie warto przecież robić czegoś, co nie przynosi żadnych korzyści.

Proste zasady, tylko czemu tak trudno je stosować non stop….

Mediafun Magazyn

Napisany 20 października 2010

Maciek Budzich – Mediafun, wydał swój magazy – a w nim dużo fajnych materiałów o social media, marketingu reklamie itp.

Cieszę się że projekt ruszył, bo słyszałem o nim od dawna. Oby dalej się rozwijał.

Zapraszam do przeczytania:

Gdzie warto szukać dobrych treści

Napisany 20 października 2010

W chaosie informacji jaki mamy w tej chwili trudno znaleźć to co najcenniejsze, dlatego sam poszukuję na kilka sposobów:
1.Obserwuj blogerów – ekspertów
Blogerzy przefiltrowują wiele informacji, wybierając część najważniejszych, dlatego często czytam wpisy na blogach, oparte na wiedzy „wyłuskanej” z wielu informacji krążących w sieci.

Dzięki temu mogę poznać rzeczy, do których samemu bym się nie dokopał. Odnaleźć ciekawostki spoza swojej specjalizacji a nawet sekrety, które blogerzy z zapałem odkrywają.

2.Czytaj prasę branżową
Prasa branżowa wciąż trzyma poziom, ponieważ pozostaje ściśle redagowana, musi dotyczyć spraw istotnych (być atrakcyjna dla specjalistów) a także ze względu na ograniczone miejsce w czasopiśmie.

Dlatego choć internet jako medium prześcignął czasopisma, to gazety pozostają dobrym źródłem informacji, utrzymanej na dość wysokim poziomie i co ważne, pisanej przez osoby, które zwykle jednak są ekspertami.

Są oczywiście przykre wyjątki – czyli gazety publikujące co się nawinie pod przykrywką wiedzy specjalistycznej, ale to już trzeba rozsądzić samemu.

3.RSS
Przeglądaj wiele, czytaj to co ważne. To taka główna dewiza rss.
Dzięki kanałom mogę sprawdzić nagłówki kilkuset informacji a przy tym wgłębiam się tylko w te, które rzeczywiście przykuły moją uwagę.

Warto dodać do swoich przeglądanych kanałów wiele różnych źródeł, daje to ogólny pogląd o sytuacji w jakiejś branży.

4.Spotkania i rozmowy
Wciąż niezastąpiona metoda. Spotkania z osobami – szczególnie ekspertami, to doskonały sposób na wymianę wiedzy. Mimo artykułów w internecie, wciąż organizowane są konferencje, a za udział w wykładzie trzeba często słono zapłacić. Wiedza najcenniejsza przekazywana jest niemal zawsze z ust do ust.

A skąd wy czerpiecie informacje?

Jak skutecznie promować bloga, tak by stał się on rozpoznawalny, ew. stał się mainstreamem

Napisany 14 października 2010

Ten wpis to odpowiedź na konkurs u Jacka Gadzinowskiego

http://www.gadzinowski.pl/skuteczna-promocja-bloga-–-konkurs-z-wbk-bank-zachodnim/

jednak z krótkiej wypowiedzi, zrodziło się coś więcej….

Budowanie rozpoznawalności bloga nie jest oczywistą sprawą, ponieważ mamy do czynienia z wielu zagadnieniami:

  • Natłoku informacji – nasz blog, może po prostu ukryć się w tłumie i nie być nigdy rozpoznawalny;
  • Olbrzymiej ilości treści – jako, że „content is the king” – musimy zwrócić szczególną uwagę na jakość przygotowywanych przez nas materiałów;
  • Zmiennym oczekiwaniom odbiorców;
  • Reaktywny charakter mediów – jest niewiele źródeł informacji, większość mediów kopiuje i przeredagowuje gotowe już materiały.

W efekcie wiele blogów nigdy nie zyskuje popularności, a praca twórcy nie zostaje doceniona. Wnioski?

1.Wiedz dokładnie o czym piszesz, po co piszesz i do kogo piszesz.
Żeby nasz blog stał się rozpoznawalny, lub nawet stał się mainstreamem, musi być jasno kojarzony z branżą lub dziedziną. Dotyczy to klasycznych mediów, które trafiają do konkretnej grupy odbiorców, więc również blogów.

Jeśli zawczasu nie określimy do kogo piszemy, nasz styl, tematyka i sposób publikacji będzie niespójny, można tworzyć bloga o wszystkim, ale nie będzie on rozpoznawalny.
Przykłady:
antyweb.pl – to nowe technologie, startupy i internet, ale już nie porady komputerowe.
Blog.mediafun.pl – to media, ale już nie recenzje filmów

Warto budować blog skoncentrowany na dziedzinie, branży, konkretnych zagadnieniach.
Problem ten dotyczy wielu blogów, które pisane o wszystkim nie da się dookreślić o czym tak na prawdę są.

W ramach dookreślania tematyki warto zapisać sobie:

Czy biuro jest potrzebne?

Napisany 30 sierpnia 2010

Oczywiście nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Są ludzie, którzy sprawnie pracują w domu, jednak większość z nas ma jasny podział, na pracę i wypoczynek. Biuro może pomóc zachować ten porządek.

Kiedy więc zastanawiamy się co lepsze, powinniśmy wziąć pod uwagę wady biura:

  • Koszt miesięcznego utrzymania;
  • Konieczność sprzątania  i wydatki eksploatacyjne;
  • Czas poświęcony na dojazdy z domu;
  • Pracę w środowisku, które nie jest naszym domem;
  • Konieczność obcowania z innymi ludźmi.

Jednak własne biuro to konkretne zalety, które ostatnio coraz bardziej dostrzegam:

  • Praca w biurze ułatwia organizację pracy, unikamy rozbijania czasu na prace domowe i służbowe.
  • Praca w biurze daje określony czas, który w skupieniu poświęcamy na realizację zadań, wprowadzamy więc zdrowy podział na czas roboczy i wypoczynek.
  • Wynajmując biuro mamy możliwość kontrolowania pracy naszych pracowników, jest to szczególnie istotne gdy zatrudniamy na etat, a nie umowę o dzieło. Płacąc osobie za godzinę, możemy lepiej kontrolować jak spędza ten czas.
  • Biuro możemy dostosować pod kątem jak najwydajniejszej pracy. Nawet jeśli w domu lubimy pewien nieporządek, to zachowanie odrębności biura pozwala ograniczyć bibeloty, kolory czy ozdoby, które mogą nas rozpraszać.
  • Biuro to doskonałe miejsce spotkań biznesowych, praca w mieszkaniu zmusza do spotkań w kawiarniach.
  • Prestiż – posiadanie biura to także sposób na budowanie wizerunku firmy.

Choć z zasady jestem za ograniczaniem kosztów, to wynajem biura wydaje się być opłacalną inwestycją przy pewnych rodzajach biznesu.

14 najlepszych trików na motywacyjnego kopa! – wpis gościnny

Napisany 29 sierpnia 2010

Motywacja jest tym, czego każdy z nas potrzebuje do działania. Chodzisz do pracy bo potrzebujesz pieniędzy, zaczynasz biegać bo chcesz stracić na wadze, zdobywasz nowe umiejętności bo chcesz zwiększyć swoją wartość rynkową.

Zdarzają się też takie chwile, gdzie motywacja działa w drugą stronę. Odwlekasz pracę, zdobywanie umiejętności i wiedzy bo masz OLBRZYMIĄ motywację do oglądania telewizji czy przesiadywania na portalach społecznościowych.

Spadek chęci do działania jest czymś całkowicie normalnym i nie ma znaczenia czy masz własny biznes, czy pracujesz na etacie. Nie istotne jest Twoje stanowisko ani wysokość pensji – każdy ma chwile słabości.

Jeżeli odpoczniesz i wrócisz do działania ze zdwojoną siłą, to znaczy, że przerwa w pracy była konieczna. Gorzej gdy brak motywacji wymyka się spod kontroli, a brak działania przeciąga się na wiele dni lub tygodni.

Swego czasu byłem w trudnej sytuacji, ale musiałem się otrząsnąć i zacząć działać. Poniżej przedstawiam 14 sposobów, które świetnie działają na mnie w chwilach słabości. Mam nadzieję, że pomogą również Tobie :)

1. Jasna wizja. Czego tak naprawdę chcesz od życia? Co chcesz osiągnąć? Co chcesz posiadać? Kogo chcesz poznać? Koniecznie odpowiedz sobie na te pytania. Wizja nadaje sens i kierunek Twoim działaniom.

Obecnie koncentruję się na budowaniu wartości mojego bloga o rozwoju osobistym. Chcę osiągnąć 10 tysięcy subskrybentów. To ogromna liczba i żeby zrealizować ten cel muszę dużo pracować. Wiem, że jest to osiągalne. Następnie chcę tworzyć produkty informacyjne, aby zrealizować marzenie o bycie blogerem na pełny etat.

2.  Znajdź powody. Spadek motywacji może być ściśle skorelowany z brakiem jasnych powodów. Dlaczego robisz to co robisz? Dlaczego chcesz dokonać czegoś innego? Postaw sobie tego typu pytania i znajdź odpowiedź. Nie szukaj ich w tekstach czy książkach – wtedy będziesz tylko powtarzał informacje. Znajdź w sobie odpowiedzi na pytanie: „dlaczego?”

Dlaczego ja chcę być pełnoetatowym blogerem? Bo uwielbiam pisanie oraz podróże. Uwielbiam odwiedzać nowe miejsca, poznawać nowych ludzi i pomagać im w zdobywaniu nowych umiejętności. Monetyzacja bloga pozwoli mi na prowadzenie mobilnego stylu życia. Będę mógł pracować będąc w dowolnym miejscu na świecie – to jest moje „dlaczego”.

Weź kartkę albo otwórz notatnik i zastanów się nad tym co chcesz osiągnąć, a następnie pomyśl dlaczego właśnie tego chcesz.

3. Zadeklaruj publicznie swoje cele. Masz zadania, które powinieneś wykonać, ale nie możesz zabrać się za ich wykonanie? Skorzystaj z deklaracji publicznej. Powiedz o swoich celach znajomym, rodzinie, przyjaciołom. Możesz także opisać to na swoim blogu, na forum tematycznym lub grupie dyskusyjnej.

Internet pozwala znaleźć pasjonatów dowolnego tematu. Dołącz do nich i napisz co chcesz osiągnąć. Raz w tygodniu zdawaj raport jak Ci idzie. Pisz zarówno o swoich sukcesach jak i o potknięciach. Na forach bardzo często przesiadują eksperci, którzy chętnie Ci pomogą.

Gdy osiągniesz swój cel zdobędziesz uznanie w oczach wielu ludzi :)

4. Mini-cele. Utrzymanie motywacji na długofalowe cele może stwarzać problemy. Świadomość tego, że musi minąć kilka lat zanim osiągnie się określony poziom może przytłaczać, a to skłania do rezygnacji z działania.

Rozwiązaniem jest osiąganie mikro-celów. Zapomnij o całej reszcie, która jeszcze jest przed Tobą! Zajmij się tylko tym jednym, małym celem, którego wykonanie zajmie Ci co najwyżej tydzień. Ciesz się z każdego kroku, który

popycha Cię do przodu. Co jakiś czas odwróć się za siebie i zobacz jak wiele udało Ci się osiągnąć.

Gdy ktoś chce schudnąć piętnaście kilogramów, to cel może wydawać się wielki. Jednak wystarczy zredukować go do jednego kilograma na miesiąc. Przez rok, to już dwanaście kilogramów! Aby tracić kilogram miesięcznie wystarczą niewielkie zmiany w jedzeniu i trochę więcej ruchu. Żadnych „cudownych” diet i morderczych treningów.

5. Myśl codziennie o swoich celach. Poświęć dziesięć minut dziennie na to, aby przypomnieć sobie po co jesteś na tym świecie. Przypomnij sobie swoją wizję. Planuj swój dzień i myśl o celach krótko i długoterminowych. Kiedy znasz swoją misję i wiesz co masz robić, to po prostu działasz.

Dlatego zaplanuj co po kolei należy wykonać, a następnie realizuj swoje plany konsekwentnie.

6. Wyznaczaj krótkie terminy. Prawo Parkinsona mówi, że zadanie zajmuje tyle czasu, ile mamy do dyspozycji. Jeżeli masz do napisania referat, a na jego wykonanie będziesz miał dwa tygodnie, to przez większość czasu nie zrobisz nic w tym kierunku. Prawdopodobnie gdybyś dostał na wykonanie referatu 24 godziny znalazłby się i czas i materiały, a koncentracja na celu byłaby na bardzo wysokim poziomie. W chwili gdy piszę te słowa jest godzina 8:18. Wyznaczyłem sobie, że do 10:00 artykuł będzie skończony i poprawiony. Dzięki temu nie rozpraszam się i nie zaglądam do Internetu. Tylko piszę.

Kiedy masz rozpisany plan działania określ każde pojedyncze zadanie w krótkie ramy czasowe – będzie znacznie bardziej efektywny.

7. Rób to, co kochasz. Gdy brakuje Ci motywacji do wykonania jakiegoś zadania to może być znak, że nie robisz tego, co naprawdę kochasz. Moim zdaniem życie jest za krótkie aby w ten sposób postępować. Zastanów się jak możesz się wydostać z miejsca, w którym jesteś by przejść na rzecz pracy z pasją. Czytaj na ten temat jak najwięcej, pytaj ludzi, szukaj wsparcia i koniecznie znajdź mentora. Znane przysłowie mówi, że „kiedy uczeń jest gotowy, nauczyciel się znajdzie”. Nie wiesz co jest Twoją pasją? Koniecznie przeczytaj artykuł „Jak znaleźć pasję?”.

Swego czasu pracowałem w firmie ubezpieczeniowej. Trafiłem tam przez przypadek, ale od początku czułem, że praca w biurze nie jest dla mnie. Zacząłem po godzinach pracować nad innym źródłem dochodu i po dwóch miesiącach złożyłem rezygnację. To była bardzo dobra decyzja.

8. Zanurz się w materiały motywacyjne. Kiedy czujesz, że Twoja motywacja spada otocz się materiałami motywacyjnymi. Czytaj biografie i cytaty ludzi sukcesu, słuchaj audiobooków, oglądaj filmiki motywacyjne na youtube.com lub wybierz się na szkolenie tematyczne. To na nowo podkręci w Tobie chęć do działania.

Osobiście często wracam do takich książek jak: „Obudź w sobie olbrzyma”, „Efekt jojo w motywacji”, „Motywacja bez granic”. Wystarczy kilka minut i wracam do działania ze zdwojoną siłą.

9. Obserwuj konkurencję. Konkurowanie mamy we krwi. Jako dziecko lubiłeś grać w dwa ognie, przeciągać linę i ścigać się z innymi. Wykorzystaj to także w swoich działaniach! Sprawdzaj co robi Twoja konkurencja i staraj się im dorównać. Szukaj ludzi, którzy są najlepsi w Twojej branży i nawiązuj z nimi kontakty. Piszesz blog i chcesz mieć więcej czytelników? Sprawdź co robią najwięksi w Twojej niszy i szukaj informacji na temat zwiększania ruchu.

Chcesz stracić na wadze? Znajdź innych ludzi o podobnym celu i zróbcie zakład komu szybciej uda się dojść do wyznaczonego pułapu. Oczywiście wszystko z rozwagą – to ma być zdrowa rywalizacja, a nie dążenie do celu po trupach.

10. Otaczaj się pozytywnymi ludźmi. Stare przysłowie mówi: „z kim przystajesz takim się stajesz”. Chcesz mieć własną firmę? Poznawaj przedsiębiorców. Chcesz regularnie uprawiać sport? Zapisz się do szkoły tańca lub trenuj sztuki walki. Będąc w otoczeniu zmotywowanych ludzi łatwiej będzie Ci pokonać wszelkie słabości. Aby się rozwijać możesz uczęszczać na szkolenia i konferencje, czytać blogi i spotykać się z ludźmi, którzy mają cele podobne do Twoich.

W styczniu tego roku stworzyłem Grupę Mastermind. Spotykamy się w każdy wtorek o 20:00 online i rozmawiamy o swoich celach. Mówimy co udało nam się zrobić przez miniony tydzień i co chcemy osiągnąć w następnym. Dzięki temu stale się motywujemy. Przebywanie w tym gronie naprawdę daje mocnego kopa!

ps. Już jest 8:54

11. Wynajmij coacha lub osobistego trenera. Jest to rozwiązanie drogie, ale bardzo skuteczne. Czasami nie potrafisz się do czegoś zmotywować bo w Twoim umyśle toczy się wewnętrzna gra. Coach przez zadawanie odpowiednich pytań pomoże Ci odkryć jakie są Twoje prawdziwe wartości i pomoże zaplanować działanie w najlepszym dla Ciebie kierunku.

Kiedy ludzie wydają pieniądze są bardziej zmotywowani do ćwiczeń. Tylko pomyśl: w Internecie jest od groma porad na zachowanie dobrej kondycji, są plany treningowe itd. Kto ma większe szanse na zrzucenie zbędnych kilogramów: osoba, które ma dostęp do tego wszystkiego czy taka, która wynajmie prywatnego trenera? Oczywiście, że ta druga! Płacąc trenerowi odczuwasz pewnego rodzaju stratę jak czegoś nie wykonasz. Poza tym trener przychodzi na daną godzinę i po prostu nie ma odwrotu!

Jeżeli nie masz motywacji do samodzielnej nauki języka to wynajmij nauczyciela lub dołącz do dobrej szkoły językowej. Wtedy nawet jeżeli nie będzie Ci się chciało, to masz zobowiązanie i…zainwestowane pieniądze. Jeżeli nie masz motywacji do biegania lub ćwiczenia, to motywacja się znajdzie, gdywynajmiesz prywatnego trenera.

12. Znajdź model. Poszukaj ludzi, którzy już osiągnęli to, do czego Ty dążysz. Pisz do nich maile, dzwoń i kontaktuj się za pośrednictwem portali społecznościowych. Ludzie naprawdę chętnie dzielą się wiedzą jak widzą Twoje zaangażowanie. Możesz za darmo pozyskać ogromnie wartościowe informacje.

13. Bądź wdzięczny. Masz naprawdę wiele rzeczy i umiejętności, których być może nie doceniasz. Jestem wdzięczny za to, że chodzę, mówię, jestem zdrowy. Jestem wdzięczny za to, że codziennie mogę oglądać wschód słońca, słuchać śpiewy ptaków, korzystać z technologii, spędzać czas z bliskimi. Weź kartkę i wypisz wszystkie rzeczy, za które jesteś wdzięczny. Zaglądaj na tą listę za każdym razem gdy brakuje Ci motywacji. Dzięki niej wciąż na nowo będziesz odkrywał, że naprawdę warto żyć i dawać z siebie jeszcze więcej.

14. Odpocznij. Kiedy brakuje Ci motywacji do działania i żadna technika nie pomaga jest na to jedna rada – odłóż wszystko i zrelaksuj się. Idź do kina, weź kąpiel, oglądaj filmy, czytaj książki, spotkaj się z przyjaciółmi, idź na spacer. Naładuj baterie, a wtedy Twoja efektywność znacznie wzrośnie.

Z powyższej listy wybierz te punkty, które Tobie najbardziej odpowiadają. Zbuduj swoją wizję, planuj i przede wszystkim DZIAŁAJ!

Pozdrawiam gorąco,

Bartek

ps. 9:54 – zdążyłem 😀

Bartek Popiel prowadzi Blog o Rozwoju Osobistym, produktywności i efektywnej nauce. Jest autorem darmowego ebooka “Jak wzbudzić i utrzymać motywację do działania”. Jeżeli chcesz regularnie dostawać artykuły z blogu Bartka zapisz się na subskrypcję.